Zrozumieć Skarbówkę.

Firmy rozdają różne prezenty. Od długopisów, przez smycze, podkładki pod myszy, alkohole tańsze i droższe, po ekskluzywne krawaty i pióra. Wydawało by się, że wszystkie te produkty te służą poprawieniu wizerunku firmy, reklamie, reprezentacji. Ale według urzędów skarbowych tak nie jest. Drobne upominki, według urzędów, nie służą reprezentacji firmy, więc mogą zostać wliczone do kosztów działania firmy, natomiast prezentów droższych odliczyć się nie da, ponieważ ich zakup został zakwalifikowany jako koszty reprezentacyjne.

Pominę fakt nielogicznej dla mnie sytuacji, gdzie koszty (!) reprezentacyjne kosztami nie są. Nieco bawi (choć może nie powinno) mnie arbitralność osądów co jest ekskluzywne a co nie jest. Totalnie za to nie rozumiem różnicy w poniższych dwóch fragmentach uzasadnienia takiej sytuacji:

„(…) dziaÅ‚ania spółki polegajÄ…ce na przekazywaniu gadżetów firmowych, w postaci dÅ‚ugopisów, piór, smyczy, kalendarzy, czapek, portfeli, latarek itp., opatrzonych logo spółki, przeznaczonych do nieodpÅ‚atnego rozprowadzenia na spotkaniach wÅ›ród kontrahentów i kooperantów, speÅ‚niajÄ… funkcjÄ™ reklamowÄ…, gdyż zmierzajÄ… do zwiÄ™kszenia rozpoznawalnoÅ›ci firmy na rynku, poznania cech jakoÅ›ciowych oferowanych wyrobów, ich zalet technicznych, co w efekcie wpÅ‚ywa na zwiÄ™kszenie zainteresowania oferowanymi towarami, a także zachÄ™ca do współpracy i tym samym może wpÅ‚ywać na zwiÄ™kszenie przychodów”

„(…) wrÄ™czanie eleganckich i wartoÅ›ciowych upominków tylko wybranym kontrahentom (potencjalnym kontrahentom) ma na celu stworzenie dobrego wizerunku firmy, który spowoduje pozytywne postrzeganie przedsiÄ™biorcy. Takie zachowanie nosi wiÄ™c znamiona dziaÅ‚aÅ„ reprezentacyjnych i w takiej sytuacji wydatki na ten cel nie bÄ™dÄ… stanowiÅ‚y kosztu uzyskania przychodu”

Ja wiem, że urzÄ™dy skarbowe pracujÄ… na innej pÅ‚aszczyźnie mentalnej i to co jest logiczne dla nich dla normalnych ludzi już takie być nie musi, ale to już chyba lekkie przegiÄ™cie. Powyższe cytaty pochodzÄ… z decyzji dwóch różnych izb skarbowych; podajÄ…c identyczne uzasadnienia dochodzÄ… do przeciwnych wniosków. Biedni sÄ… ksiÄ™gowi, którzy przeprowadzajÄ…c siÄ™ zmieniajÄ… województwo – wszystkiego muszÄ… siÄ™ uczyć od nowa…

Źródło: Rzeczpospolita, wybór cytatów: Sziwan

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.